آیا همچنان به نور بالا نیاز داریم ؟

high beam

آیا همچنان به نور بالا نیاز داریم ؟

Fernlicht Header Vorlage

دلایل متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا نور بالای ماشین به ندرت توسط رانندگان اروپای مرکزی استفاده می شود. دلیل اول این است که با توجه به حجم ترافیک، خودرو های شخصی به ندرت تنها ماشین در جاده ها هستند. دلیل بعدی افزایش میزان شهرنشینی است که سفر ها را بیشتر درون شهری کرده است و نور بالا توسط خودروهای شهری استفاده نمی شود. حتی در جاده های خلوت خارج شهر نیز رانندگان از نور پایین استفاده می کنند. برخی نیز اصلا فراموش می کنند که خودرو اشان نور بالا دارد و بقیه نیز زمان کوتاهی از نور بالا استفاده می کنند چون نمی خواهند باعث آزار سایر رانندگان شوند. اما رانندگانی هم در جاده هستند که با این شرایط اذیت نمی شوند.

برد بسیار بالاتر 

ما تنها می توانیم امیدوار باشیم که رانندگانی که نور بالا را در نظر نمی گیرند، با سرعت های مناسب تری می رانند. رعایت فاصله مطمئنه از قوانین پایه ای در رانندگی است و حتی با داشتن بهترین نور پایین، سرعت بالای 80 کیلومتر بر ساعت رعایت این قانون را غیرممکن می سازد. در سرعت های بالاتر از این، خودروهایی که قصد توقف دارند با فضاهایی که قبلا توسط نور ماشین روشن نشده اند روبرو می شوند. در آلمان و خیلی کشورهای دیگر، فقط خودرو هایی که در آزادراه ها هستند استثنای این قانون هستند البته در قسمت هایی از جاده که توسط علائم راهنمایی و رانندگی معلوم هستند. خودروهایی که از نور بالا استفاده می کنند می توانند با هر سرعتی که در آن جاده مجاز است رانندگی کنند.

بالا1

عدم تمایل به استفاده از نور بالا در اروپای مرکزی پدیده ای بارز است با وجود اینکه کارشناسان عقیده دارند که می تواند بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال در اسکاندیناوی رانندگان به صورت مکرر از نور بالا بهره می برند و اما در نواحی کم جمعیت، گاهی اوقات از نور بالا بر حسب ضرورت استفاده میشود . به علاوه ساکنین آن نواحی علاقه به نصب نور های کمکی دارند با وجود اینکه طراحی خودرو های مدرن این کار را دشوار کرده است. با این حال برای نور بالا نیازی به روشنایی حداکثری نیست. امکان دید بر روی مسافت های 500 متر و بالاتر به ندرت مورثر است. بنابراین مردم نباید کیفیت نور خودرو خود را بر اساس نور بالا قضاوت کنند بلکه در مجموع می بایست به نور پایین اهمیت بیشتری داد.

بالا

نور بالا بدون مزاحمت

با وجود اینکه نور پایین اثر بخشی کمی برای برخی رانندگان دارد، به این زودی ها حذف نخواهد شد. و این به خاطر اجباری بودن آن نیست. در واقعیت، کارکرد بیشتر بخش نور بالا در طول زمان نسبت به سایر قطعات چراغ خودرو امری غیر ممکن نیست. عرضه تکنولوژی های جدید در چراغ های تطبیق پذیر و نور بالای بدون ایجاد آزار و اذیت زیاد دیگر وجه تمایز بزرگی محسوب نمی شود. در هر شرایطی، این نور بالا است که جاده را روشن می کند بدون اینکه باعث آزار چشم های رانندگان خودرو های روبرو شود. در اکثر مواقع این کار باعث روشنایی بیشتر و موثرتر نسبت به نور پایین می شود.

منبع : اسرام بلاگ

autor fritz lorek

نویسنده : Fritz Lorek

چرا ما هنوز به نور بالا احتیاج داریم

یکی از مشکلات واضح این روزهای ما در خیابان ها و جاده ها خصوصا اخیرا و با ورود انواع و اقسام هدلایت ، هرج و مرج شدید نوری در این مسیرهاست . از نورهای بسیار شدید و آزار دهنده ، چراغ هایی که تنظیم نیستند و یا از هدلایت ها و زنون های غیر استاندارد بر روی آنها استفاده شده ، هدلایت های فلشر زن چند رنگ و …..همه دست به دست هم داده تا بعضا تجربه خوشایندی از رانندگی های شبانه نداشته باشیم به خصوص راننده هایی که از مشکلات بینایی همانند آستیگماتیزم نیز رنج میبرند. اما یکی از دیگر معضلات استفاده نا بجا و اشتباه از نوربالای خودرو در ایران می باشد . بسیاری از افراد نور بالا را صرفا امکانی برای علامت دادن برای راه گرفتن و یا عده ای دیگه برای جبران ضعف نور پایین خودروی خود می دانند بدون این که شرایط مسیر و دید دیگران را در نظر بگیرند . 

اما همه این موارد نباید باعث شود تا ما همچنان نسبت به استفاده از نوربالای خودروی خود در مواقع لزوم گارد داشته باشیم زیرا ممکن است عدم استفاده به موقغ از نور بالا معضلات بعدی وخیم و جبران ناپذیری را برای ما در پی داشته باشد. 

اگر در یک مسیر یک طرفه و با سرعتی بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشید مطمعن باشید همانطور که قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز ما را ملزم کرده ، حتما می بایست از نور بالا استفاده کنیم . 

در ویدیوی ذیل شما می توانید دلیل توصیه یه استفاده بجا از نور بالای خودروی خود را مشاهده کنید :

نظر خود را بنویسید