انواع کد لامپ های هالوژن

لامپ

انواع کد لامپ های هالوژن

منظور از کد پایه لامپ چیست و چرا باید حتما از همان کدی که برای چراغ خودروی ما تعیین شده استفاده کنیم ؟ به طور مثال بسیاری از افراد سوال میپرسند که آیا H7 بهتره یا H4 ؟ یا مثلا دو کنتاکت بهتره یا تک کنتاکت ؟ در صورتی که هیچ یک از آنها برتری نسبت به دیگری ندارد و هر کدام از آنها بر اساس استاندارد های تعیین شده برای چراغ خودروی شما طراحی شده اند و مثلا اگر نور پایین خودروی شما از لامپ کد H7 استفاده می کند و شما قصد تعویض لامپ خودروی خود را دارید حتما می بایست مجددا از یک لامپ با کد پایه H7 استفاده کنید. 

-اصلا این کد ها به چه معنی است ؟

پیشوند H در کد پایه لامپ ها در واقع مخفف HALOGEN میباشد زیرا این نوع از لامپ ها که به لامپ های حبابی هم معروف هستند از تکنولوژی قدیمی هالوژن استفاده می کنند . از طریق سوختن فلز تنگستن (فیلامان)با گاز بی اثر هالوژن ایجاد نور میکنند . 

چراغ (کاسه) هر خودرویی بر اساس یک سری از استانداردهای خاصی طراحی میشود که لامپ تعیین شده برای آن کاسه نیز باید همخوانی مناسب از لحاظ هندسه نور و ناحیه کانونی (FOCAL) با یکدیگر را داشته باشند ، بنابراین برای این منظور و یکسان سازی تولیدات صنعتی لامپ ها نیز از یکسری استانداردها پیروی می کنند که آنها را با کدهای رایجی مثل H7 و H4 و H1 و ….. از یک دیگر تفکیک میکنند . 

به طور خلاصه می توان اینطور اشاره کرد که پرمصرف ترین و رایج ترین کدهای لامپ این موارد می باشند : 

نور پایین کد H7 – نور بالا (چراغ مه) کد H1 – نورپایین /بالا دو کنتاکت کد H4 – چراغ مه کدH8/H9/H11 

از کجا بفهمم لامپ ماشینم چه کدی هست ؟

خب یکی از بهترین و مطمعن ترین راه ها مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین هست (اگر در دسترس باشه) . یکی از راه های دیگه هم جستجوی اینترنتی هست که باید مراقب باشید چون احتمال اشتباه بودن خصوصا در منابع فارسی بسیار زیاده . اگر امکانش رو دارید یکی از بهترین راه ها باز کردن لامپ و کنترل کردن خود لامپ هست . 

میتونم از کد دیگه ای هم استفاده بکنم ؟

در اغلب موارد خیر ! یعنی اگر مثلا کد لامپ چراغ خودروی شما H7 است شما نمی توانید از لامپ کد H1 استفاده کنید . نتیجه چنین کاری بهم ریختن کامل توزیع نور و عدم خروجی نور مناسب از چراغ خودروی شما خواهد بود. در مورد انتخاب هدلایت هم همینطور . یعنی اگر به طور مثال چراغ مه (مه شکن) خودروی شما از کد لامپ H11 استفاده می کند امکان نصب لامپ کد 9005 را نخواهید داشت هر چند که شاید شباهت های ظاهری هم به یکدیگر داشته باشند . 

پس کدهای مشترک چیه ؟

در واقع چیزی به نام کد مشترک وجود نداره ! اما در برخی از انواع لامپ مثل H11 ، کدهای H9 و H8 نیز از لحاظ محل نصب و قرار گیری فیلامان (منبع نوری) یک سان هستند و امکان استفاده بجای یکدیگر را خواهند داشت . اما به طور مثال توان مصرف تعیین شده برای یک لامپ h11 با یک لامپ h8 متفاوت است. در هدلایت ها کدهایی که از لحاظ پایه نصبی با یک دیگر مشترک هستند عبارت است از : (H11/H8/H9/H16jp) – (9005/9006) – (880/881) 

حال در ادامه می توانید با انواع پرمصرف ترین لامپ های خودرو به همراه مشخصات فنی تعریف شده برای آنها آشنا شوید : 

لامپ h7

لامپ h1

لامپ دو کنتاکت

لامپ h3

لامپ h11

h8

لامپ h9

hb3

hb4

881pgj

880h27

90121

9005xs

90111

5202

نظرات (14)

هادی خرم نیا

میتونیم بجای H3 از H1 استفاده کنیم!

فرزاد رنجبری

سلام، می تونیم از H7 برای چراغ جلو خودرو شاهین استفاده کرد

آریا

میشه به جای 880 لامپh8 بست

احسان

سلام حروف d در هدلایت به چه معناست؟
مثلا نوشته h3 d9 یا h3 d5
H که نوع پایه س اون d به چه معناس؟
با تشکر

Gilak

یکی از بزرگترین خدمت هایی که به بشریت شده همین مقاله ای هست که زحمت کشیدید و تهیه کردید . واقعا عالی بود

    سلامت باشید ممنون از شما

مهدی

حرف های d5وd9 و …. مربوط به خود مدل هدلایته که از شدکت mzm هست

    هیچ ربطی به کدهای استاندارد نداره و اشتباه میکنید . این که یک برندی هم از یک سری حروف استفاده میکنه ارتباطی به کد گذاری های استاندارد لامپ ها نداره

مهدی

میتوان بجای پایه H8 از H11 برای هدلایت استفاده نمود؟

نظر خود را بنویسید