ناپدید شدن مه شکن ها

شکن ها

ناپدید شدن مه شکن ها

چرا چراغ های مه (مه شکن) ها در حال ناپدید شدن هستند؟

1 1

قبل از این که مطالعه این مقاله از نیویورک تایمز را آغاز کنیم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اساسا در خودرو ها چراغی به اسم مه شکن (FOG BREAKER) وجود ندارد و این واژه در زبان رایج ما مصطلح و تبدیل به یک باور شده که این نوع از چراغ هایی که در گوشه ها و بخش پایین سپر خودرو کارگذاشته می شوند خاصیت شکستن مه و ذرات معلق در آن را دارند ! در واقع اسم صحیح این چراغ ها ، چراغ مه (FOG LAMP) است . به طور خلاصه میتوان این طور بیان کرد که وظیفه اصلی این چراغ تامین روشنایی در فواصل بسیار نزدیک و حاشیه ها هنگام مه گرفتگی های شدید می باشد تا به راننده کمک کند تا از مسیر خود منحرف نشود و همچنین دیگر خودروها نیز آن را بهتر ببینند. 

گزارشی از نیویورک تایمز : چرا چراغ های مه در حال حذف شدن هستند؟

4 1

مربوط به تصویر : دفتر مرکزی جنرال موتورز و دیگر ساختمان‌های دیترویت که در مه صبح زود پوشیده شده است. برخی از خودروسازان بی سر و صدا چراغ های مه شکن جلو را در بسیاری از مدل های جدید حذف کرده اند و می گویند که چراغ های جلو با تکنولوژی پیشرفته تر در واقع استفاده از آنها را غیر ضروری می کند.

چراغ های مه یک مورد دیگر از لیست امکانات رایج از جمله زیرسیگاری، لاستیک یدکی و سوئیچ‌های احتراق کلید خواهند بود که در خودروهای جدید ناپدید می‌شوند.
بسیاری از سازندگان خودروهای لوکس چراغ‌های مه  جلوی بسیاری از آخرین مدل‌های خود از جمله آئودی، کادیلاک، لینکلن، مرسدس بنز و نسل جدید جنسیس هیوندای را حذف کرده‌اند. بعید است که روند این حذف در همین جا متوقف شود، زیرا تغییرات در مدل های بالا در نهایت به انواع خودروهای سواری  و تجاری رایج هم خواهد رسید.
این شرکت‌ها می‌گویند که آخرین مدل چراغ‌های جلوی پیشرفته‌شان، چراغ‌های مه جداگانه را غیرضروری می‌کند.

تحقیقات مستقل کمی برای تأیید چنین ادعاهایی وجود دارد. سازمان های عمومی که چراغ‌های جلو را آزمایش می‌کنند، از جمله اتحادیه مصرف‌کنندگان و مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها، آزمایش‌های چراغ‌های مه شکن را انجام نمی‌دهند و در مورد اثربخشی آنها موضعی نمی‌گیرند
در بیانیه ای، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها گفت: چراغ های مه تجهیزات تکمیلی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که هیچ الزامات اجرایی برای این چراغ ها وجود ندارد به جز اینکه نباید کارایی تجهیزات روشنایی مورد نیاز را مختل کنند.”هرچند مه یک خطر پنهان و تا حدودی منطقه ای و فصلی جاده است، اما به ویژه برای رانندگان چالش برانگیز است.

2 1

گزارشی در سال 2014 توسط بنیاد ایمنی ترافیک AAA، با بررسی داده های تصادفات فدرال در مورد تصادفات مرگبار از سال 1990 تا 2012 و تصادفات گزارش شده توسط پلیس از سال 1990 تا 2008، نشان داد که مه عامل تقریباً 20 درصد از تصادفات مرگبار وسایل نقلیه بوده است.

تصادفات مرگبار معمولاً زمانی رخ می دهد که اتومبیل ها و کامیون هایی که با سرعت حرکت می کنند به داخل توده ای از مه می روند که اساساً یک ابر کم ارتفاع است و به سرعت دید خود را از دست می دهند. رانندگان ممکن است خودروهایی که با سرعت کمتر در جلوی آنها در حال تردد هستند را به درستی نبینند و به این ترتیب با یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه بعدی، از جمله تراکتور یا تریلرهای بزرگ برخورد می کند.

کارشناسان ایمنی و روشنایی گفته اند که چراغ‌های مه جلوی مستقل، که معمولاً در پایین سپر،نزدیک جاده نصب می‌شوند، ممکن است برای جلوگیری از چنین تصادف‌های وحشتناکی در بزرگراه ناکافی باشند. اما آنها می توانند به رانندگان کمک کنند تا حاشیه مسیر ، علائم جاده را در مه با سرعت کم ببینند، و از برخورد ماشین یا درخت یا گودال جلوگیری کنند.

چراغ های جلو که برای توزیع (پرتاب) نور به دوردست طراحی شده اند، در نفوذ به مه بی اثر هستند، زیرا رطوبت موجود در هوا را منعکس می کنند. اما حتی نور های ضعیفی که به پرده ی مه وارد میشود می تواند کور کننده باشد تا روشن کننده.

چراغ‌های مه  به منظور ارائه کمکی به نورهای پایین در نظر گرفته شده‌اند. از آنجایی که مه نزدیک به زمین شناور است، لامپ ها طوری طراحی شده اند که به سمت پایین بدرخشند و جاده زیر مه را روشن کنند. قسمت بالای پرتو نیز بریده (Cut Off) شده است تا نور به داخل مه نتابد و از آن منعکس نشود.

حتی قبل از اینکه خودروسازان شروع به ارائه چراغ‌های جلو با فناوری پیشرفته کنند، بسیاری از وسایل نقلیه در جاده‌های آمریکا چراغ‌های مه جلویی نداشتند. اگرچه در خودروهای سازندگان اروپایی و در مدل‌های لوکس شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی رایج است، اما معمولاً در مدل‌های اصلی، در امکانات اضافی خلاصه می‌شوند.

به غیر از چراغ‌های مه در جلو، که می‌تواند به راننده در جهت‌یابی کمک کند، چراغ‌های مه عقب باعث می‌شوند خودروها در آب و هوای بد برای رانندگانی که انهارا دنبال می‌کنند بیشتر دیده شوند. چراغ‌های مه  عقب در اروپا الزامی هستند اما در ایالات متحده نه، اگرچه اکثر تولیدکنندگان اروپایی آنها را در خودروهای فروخته شده در ایالات متحده نیز قرار می دهند.

3 1

در حالی که برخی از شرکت ها چراغ های مه  مجزا در جلوی خودرو را حذف می کنند، برخی دیگر آنها را نگه می دارند. به گفته هکتور آرلانو بلوک، سخنگوی شرکت، ب‌ام‌و به جز چند مدل خاص، به ارائه چراغ‌های مه شکن جلو در مدل‌های فروخته شده در ایالات متحده ادامه می‌دهد. و مارک گیلیز، سخنگوی فولکس واگن آمریکا، گفت: “نه، ما به هیچ وجه آنها را حذف نمی کنیم. آنها می توانند کاملا مفید باشند.»

از طرفی برخی دیگر می گویند آخرین فناوری چراغ های جلو، چراغ های مه  جداگانه را بی اثر می کند.

مایکل لارسن، کارشناس فنی نورپردازی بیرونی در جنرال موتورز، گفت : چراغ‌های جلوی با تکنولوژی بالا در سدان لوکس کادیلاک CT6 «چنان نور فراوانی» تولید می‌کنند که معیارهای شرکت را برای فاکتورهایی مانند فاصله، تابش خیره کننده و یکنواخت برآورده می‌کنند. این روشنایی، همچنین “اساساً همان کاری را انجام می دهند که چراغ های مه انجام می دهند و مقادیر زیادی نور پیش زمینه ایجاد می کنند.”
آقای لارسن گفت: “بنابراین اگر مه یا باران یا هر چیز دیگری وجود داشته باشد، می توانید خط کشی های جاده را ببینید.” در واقع، او افزود، اگر چراغ‌های مه  روی خودرویی مانند CT6 نصب می‌شد، «شما نمی‌توانستید تغییری در الگوی پرتو ببینید،زیرا چراغ‌های مه  اساساً مجددا همان مناطق را پوشش می‌دهند».
برخی از تولیدکنندگان مانند مرسدس بنز از فضایی که زمانی توسط چراغ‌های مه شکن اشغال می‌شد، برای لامپ‌های سر پیچ یا چراغ‌های روشنایی روز استفاده کرده‌اند. آئودی از این فضا برای نصب واحدهای رادار برای فناوری کمک راننده مانند کروز کنترل تطبیقی ​​استفاده کرده است.

منبع : نیویورک تایمز

تاریخ : 2017

نویسنده : James G.Cobb

لینک مقاله :

https://www.nytimes.com/2017/06/29/automobiles/wheels/why-fog-lamps-are-starting-to-disappear.html

برگردان و ترجمه : سارا امیرجلالی

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

نظرات (6)

حصین

خب نتیجه اخلاقی چی شد،؟!
بیشترشون به مفید بودنش پی بردن تا نبودنش

    این مقاله مربوط به سال 2017 هست . در حال حاضر تعداد خیلی بیشتری از خودروساز ها دیگه چراغ های مه رو حذف کردند دوست عزیز

سیداحمد جنانی

درود بر جنابعالی که از هر فرصتی برای ارتقای سطح اطلاعات و دانش مربوط به نور خودرویی استفاده نموده و نسبت به اصلاح دیدگاههای غلط و نیز غلطهای مصطلح در بین رانندگان، اهتمام میورزید. ایکاش مالکین خودرو بیشتری جزو فالوورهایتان میبودند تا از آموزشهایی که زحمتش را میکشید، بهرمند میشدند. از خالق گیتی میخواهم که همواره تندرست، کامیاب و مانا باشید.

    شما بزرگوار هستید . ممنون

علی علیمردانی

سوئیچ‌های احتراق کلید؟؟؟؟ منظورت ساسات هست ؟ اثن چه ترجمه خسته ای بود ؟!!

    کلید سوییچ احتراق (کلید / سوییچ) که دیگه کیلس داره جاش رو میگیره

نظر خود را بنویسید