نور زرد بهتره یا سفید ؟

سفید

نور زرد بهتره یا سفید ؟

در شرایط بد جوی کدام نور بهتر است ؟ زرد یا سفید ؟

نور زرد بهتره یا سفید ؟

حتما شما هم در این مورد قبلا شنیده اید که هنگام مواجهه با برف و مه نور های زرد (لامپ زرد لیمویی) رنگ بهتر عمل میکنند و امکان ایجاد دید بسیار بهتری را در مقایسه با نور سفید دارند ! 

این یک باور رایج عمومی است و بسیاری از افراد دلایل خود را نیز برای اثبات این ادعا دارند . اما همیشه یک سوال مهم نیز باقی میماند ، اگر نور های زرد رنگ نسبت به رنگ سفید برتری دارند ، به طور مثال پس چرا اغلب خودروهای روز دنیا هم اکنون در حال استفاده از چراغ های با طیف رنگی 6000 الی 6500 کلوین (سفید یخی) هستند ؟ 

اگر فرض بر برتری رنگ (فقط رنگ) در شرایط بد جوی باشد آیا رنگ 6500 کلوین یک BMW اتاق 7 سال 2021 دارای خاصیت عجیبی است که همچنان در شرایط بد جوی نیز امکان دید مناسب دارد؟ فراموش نکنید که موضوع بحث ما بر سر رنگ نور است نه تکنولوژی های مختلف ! 

بنابراین چگونه امکان دارد که خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا به چنین مسئله مهم (ایمنی) توجهی نکرده اند ؟آیا مدیران و مهندسین OPTIC و R&D این کمپانی ها در این مورد اطلاعی ندارند؟ آیا هم اکنون که تمام این خودرو ها برای روشنایی از تکنولوژی رتروفیت LEDاستفاده می کنند و به راحتی امکان ایجاد تغییر رنگ در چیپ های LEDرا دارند چرا چنین امکانی را برای خودروهای خود ایجاد نمیکنند که مثلا راننده هنگام مواجهه با برف و مه به طور مثال رنگ نور خودروی خود را از 6500 (سفید) به 3000 یا 4300کلوین تغییر دهد تا دید بهتری داشته باشد ؟ آیا هزینه این کار بالا است ؟ خیر به هیچ وجه ! 

جواب این سوال ساده است:  

رنگ زرد هیچ نوع برتری ویژه ای در مقایسه با رنگ سفید در شرایط نامساعد را ندارد!

اگر شما هم علاقمند به مبحث نور و اهل تحقیق (نه صرفا گوگل و ویکی پدیا) بوده باشید قطعا در مورد SELECTIVE YELLOW و دلایل اجرای این قانون در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم تا سال 1993 شنیده اید ! 

در این جا برای شما 2مقاله و تحقیق بسیار معتبر در این زمینه را آماده کرده ایم . منابع اصلی این مقاله ها نیز در دسترس شما عزیزان قرار داده شده است . با مطالعه دقیق آنها قطعا متوجه خواهید شد که دلیل عدم استفاده از طیف های زرد رنگ چیست . 

برای مطالعه و دریافت فایل PDF بر روی لینک های ذیل کلیک کنید : 

تحقیقات رانندگی در برف

DRIVING IN SNOW

تحقیقات 1968 تا 1973

Visual acuity in yellow headlights

نظر خود را بنویسید